fredag 10 april 2015

Tussilago, forskningsdata och bubblor

Våren börjar verkligen komma på allvar nu med tussilago i dikesrenarna. Efter en eländigt tung vinter känns det smått otroligt. Ingenting kommer förstås någonsin mer att bli som förr i mitt liv och lätt är det inte ännu. Sorg och saknad slår mig ibland plötsligt som knivar i bröstet och ibland får också små motgångar och svårigheter mig att inse hur bräcklig jag är, att mina resurser är ganska utarmade. Å andra sidan känner jag mycket glädje och tacksamhet för att det är så mycket som är så bra och som gått så bra. Och att veta att vår familj klarat av hårda stötar tillsammans känns skönt.

En del saker att glädjas över har jag också haft i mitt arbete den senaste tiden. Det har varit jätteroligt att undervisa igen. I går höll jag en i princip helt förnyad föreläsning och forskningsdata för humanister. Jag gick mycket ytligt igenom metoder och olika datatyper, mest fokuserade jag på själva datahanteringen: hur man kan skapa data, hur man kan strukturera den och vad kvalitet innebär. Det blir förstås också extremt ytligt på en enda föreläsning, men detta är ju saker man måste jobba med för att lära sig. Det allra viktigaste är att folk begriper att det är saker som kräver mycket eftertanke och planering. Jag tror jag nu hittat en ansats som funkar i alla fall och till nästa gång får studenterna göra en visualisering.

En annan sak som gått framåt är att handboken i öppen forskning som jag jobbat med av och till sedan hösten. Vi har nu gjort om den till en webbsida, som vi publicerar under våren. Tanken är att tröskeln att kommentera ska vara så låg som möjligt, för vi behöver verkligen kunskap och engagemang från hela fältet. Det hela är förstås en marknadsföringskampanj för öppenheten i sig också. Jag tycker dessutom att det är super att vi kunnat ta i bruk ett litet finskt företags diskussionsplattform. Den är störttuff. Kolla in den, där bubblar redan ... !


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar